۱۴۰۲ دوشنبه ۷ اسفند

جایگاه شغلی دانش آموختگان رشته پرستاری سلامت جامعه

دانش آموختگان این دوره می توانند در جایگاه های زیر انجام وظیفه نمایند:

  • وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

  • دانشگاههای علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی و موسسات آموزشی

  • مراکز / پایگاه های جامع سلامت

  • مراکز توانبخشی، نگهداری افراد کم توان ( ذهنی و جسمی)

  • مراکز مراقبت در منزل

  • مراکز ارائه دهنده مراقبت تسکینی مبتنی بر جامعه

  • مراکز پیشگیری از بیماریهای رفتاری

  •  مراکز بهداشتی در زندان ها و کانون های اصلاح وتربیت

  • مراکز بهداشت کار در صنایع

  • مراکز باز پروری و ترک اعتیاد

  • مراکز تحقیقات، پژوهشکده ها، شرکت های دانش بنیان

  • مراکز سالمندی، سرای سالمندان

 

نقش های دانش آموختگان در جامعه

دانش آموختگان این رشته در نقش های زیر در جامعه انجام وظیفه خواهند کرد:

  • پیشگیری

  • مراقبتی

  • آموزشی

  • پژوهشی

  • مشاوره ای

  • حمایتی

  • مدیریتی

  • مولد (کارآفرین )

 

توانمندی و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان رشته پرستاری سلامت جامعه(Expected Competencies)

الف : توانمندی های پایه مورد انتظار :(General Competencies )

  • توانمندیهای عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از :
  • مهارت های ارتباطی – تعامل
  • آموزش
  • پژوهش و نگارش مقالات علمی
  • تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله
  • مهارت های مدیریت ( سیاستگذاری – برنامه ریزی – سازماندهی –پایش –نظارت وکنترل- ارزشیابی) مبتنی بر شواهد
  • حرفه ای گری (professionalism)

ب : جدول تطبیقی وظایف حرفه ای و توانمندی های اختصاصی مورد انتظار دانش آموختگان:

 

توانمندی های اختصاصی

  • شرح وظایف حرفه ای

پیشگیری

  • مشارکت در برنامه های ارتقای سلامت آحاد جامعه

  • مشارکت در برنامه های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای

  • همکاری در بررسی و تحلیل وضعیت سلامت، تشخیص مشکلات سلامت در سطح جامعه و ارائه گزارش به مسئولین

  • ارزیابی نتایج حاصل از مراقبت های اولیه بهداشتی

  •  ارزیابی سلامت و اطلاع رسانی / موردیابی

  • غربالگری و نظارت برای بیماری های واگیر- مانند سل،HIV، تب خونریزی دهنده دنگ (DHF)، آنفولانزا و بیماری های غیر واگیر مانند فشارخون بالا، دیابت شیرین، و بیماری های قلبی عروقی

  • توانمندسازی و ظرفیت سازی موسسات اجتماعی/سازمانها، گروه ها و شبکه ها برای تشویق و ترغیب جامعه برای اقدامات مشترک در زمینه بهداشت فیزیکی، ایمنی مواد غذایی، محیط های کاری سالم، ایمنی جاده ها، و پرورش روابط اجتماعی و فعالیت ها در میان افراد جامعه

مراقبتی

  • مراقبت ضروری از خانواده آسیب پذیر

  • مراقبت خانواده محور

  •  تشویق و ترغیب و جلب مشارکت جامعه جهت اجرای برنامه های بهداشتی

  • مداخلات بهداشتی جامعه

آموزشی

  • توانمندسازی و آموزش فردی، خانواده و جامعه بر مبنای سطوح پیشگیری بر اساس نیازها

  • آموزش گروه آسیب پذیر در پیشگیری از بروز عوارض و اختلالات جسمی، روانی و اجتماعی

  • مشارکت و همکاری در امر آموزش دانشجویان دوره های کارشناسی و کارکنان نظام سلامت در عرصه های ارائه خدمات سلامت

  • تهیه محتوای، مطالب و متون آموزشی بر مبنای مشکلات رایج و بیماری های شایع در کشور یا شهر محل زندگی

  • آموزش رفتارهای بهداشتی از جمله تغذیه، فعالیت بدنی، مراقبت از خود و غیره

پژوهشی

  • همکاری و مشارکت در انجام و توسعه پژوهش های سلامت محور و مبتنی بر جمعیت در نظام سلامت در رشته پرستاری جامعه

  • پیشنهاد و اجرای طرح های بنیادی و کاربردی

  • انجام پژوهش در راستای پرستاری سلامت جامعه

  • انتشار، انتقال دانش و بکارگیری نتایج تحقیقات در جهت توسعه و ارتقای سطح کیفیت خدمات بهداشتی درمانی، توانبخشی و مراقبت های پرستاری در جامعه

مشاوره ای

  • مشاوره سلامت محور به فرد، خانواده، گروه وجامعه

  • ارتقاء توانمندی مراقبان غیر رسمی افراد مبتلا به بیماری های مزمن، معلولیت ها و کسانی که در خانواده و جامعه در خانه در بستر هستند.

  • مشارکت در سیاستگذاری های پرستاری در نظام سلامت و جامعه

  • مشارکت و همکاری در برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های تامین سلامت جامعه، با تاکید برخدمات پرستاری

  • همکاری در مدیریت بحران های اجتماعی و بلایای طبیعی در زمینه پرستاری

  • همکاری در برنامه های تحول نظام سلامت و تدوین راهنماهای بالینی

  • مشارکت فعال در تصمیم گیری و سیاستگذاری های بخش سلامت

حمایتی

  • ارائه خدمات پرستاری به گروه های هدف دارای اولویت نظیر زنان، سالمندان، کودکان و نوجوانان، افراد ناتوان و بیمار در جامعه

  • ارائه مراقبت های پرستاری در مراکز بهداشتی در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع

  • پیشگیری وضعیت سلامت مددجو و خانواده با انجام بازدید و ارائه مراقبت های پرستاری و آموزش های ضروری در منزل و ارجاع در صورت لزوم

  • ارائه مراقبت های فوری پرستاری به آسیب دیدگان در صحنه هایی که دچار سوانح و بلایا شده اند

  • جلب مشارکت مددجو و خانواده در کلیه تصمیم گیری های مرتبط با سلامت جامعه

  • مشارکت و همکاری با سایر اعضای گروه سلامت در ارائه خدمات سلامتی

  • مشارکت با نهادهای اجتماعی جهت ارائه خدمات به گروه های محروم و فاقد دسترسی به خدمات پرستاری

  • حمایت عاطفی، جسمی، روانی و  مراقبت معنوی مددجو

  • حمایت حقوق قانونی و انسانی مددجو

مدیریتی

  • بکارگیری تفکر انتقادی

  • بکارگیری حساسیت فرهنگی

  • استفاده از فرآیند گروهی

  • رهبری

  • مذاکره

  • مشاوره

  • توسعه ابزارها ودستورالعمل های جمع آوری و تجزیه وتحلیل داده ها

  • یادگیری تجربی از طریق عمل

مولد (کارآفرین)

  • مشارکت در راه اندازی مراکز جامع خدمات سلامت

  • راه اندازی استارآپ های مرتبط با خدمات پیشگیری در سطح جامعه