۱۴۰۲ دوشنبه ۷ اسفند

نقش های دانش آموختگان  رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان و پرستاری کودکان در جامعه

 

  • مراقبتی - حمایتی

  • پیشگیری و مروج سلامت (براساس برنامه ها و دستورالعمل کشوری)

  • آموزشی - مشاوره ای

  • پژوهشی

  • تشخیصی (پایش)

  • مدیریتی و برنامه ریزی سلامت

 

وظایف حرفه ای دانش آموختگان به ترتیب هر نقش به شرح زیر است:

 

در نقش مراقبتی و حمایتی

 

  • برقراری ارتباط مناسب با مددجو، خانواده و اعضای تیم سلامت

  • ارائه خدمات مراقبتی – حمایتی مبتنی بر شواهد در سطوح مختلف پیشگیری به کودک و نوزاد و خانواده

  • بررسی نیازهای توانبخشی کودک و ارجاع به موقع بیمار به مراکز مربوطه

 

در نقش پیشگیری و مروج سلامت (براساس برنامه ها و دستورالعمل های کشوری)

 

 

  • پایش واکسیناسیون مددجویان و پیگیری تا حصول اطمینان

  • همکاری در برنامه های غربالگری مرتبط با نظام سلامت

  • پایش، رشد و تکامل کودک و نوزاد

  • ترویج تغذیه با شیر مادر

  • پایش تغذیه کودکان

 

در نقش آموزشی – مشاوره ای

 

  • آموزش مهارت فرزند پروری به خانواده

  • آموزش و ارائه مشاوره صحیح و روز آمد به کودک، خانواده و جامعه در ارتباط با سلامت کودکان در سطوح مختلف پیشگیری

  • مشارکت و همکاری در آموزش دانشجویان مقاطع پائین تر و کارکنان نظام سلامت در عرصه های ارایه خدمات سلامت

  • مشارکت در تدوین دستورالعملهای آموزشی مرتبط با رشته با مسئولین سلامت

  • مشارکت در تولید الگوها و بسته های آموزشی دانشجویان، همکاران و مددجویان

 

در نقش پژوهشی

 

  • شناسایی مشکلات موجود مرتبط با سلامت کودک

  • ارائه راه حلهای کاربردی مناسب برای مشکلات سلامت کودکان به مسئولین سلامت

  • مشارکت در انجام تحقیقات در زمینه های مرتبط و نشر نتایج آن

  • مشارکت در تدوین اولویت های پژوهشی و ارائه و اجرای طرح های بنیادی و کاربردی

  • انتقال دانش و به کارگیری نتایج تحقیقات در جهت توسعه و ارتقای سطح کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی و توانبخشی

  • مشارکت در تولید دانش و فن آوری در زمینه کودک سالم و بیمار

  • مشارکت در تولید و معرفی الگوهای رشد و تکامل

  • مشارکت در تولید ابزارهای پژوهشی و شاخص های مربوط به سلامت کودکان

 

در نقش تشخیصی (پایش)

 

  • ارزیابی کودکان و خانواده آنها به منظور تشخیص نیاز مددجویان به خدمات پرستاری در بخشهای کودکان و عرصه های مرتبط

 

در نقش مدیریتی و برنامه ریزی سلامت

 

  • مشارکت در سیاست گذاری های بخش سلامت در حیطه مرتبط

  • همکاری در برنامه ریزی و اجرای برنامه های مرتبط با رشته در جامعه

 

جایگاه شغلی دانش اموختگان

 

  1. بیمارستان ها، مراکز بهداشتی – درمانی و مراکز توان بخشی در حیطه های پرستاری کودکان (دولتی – خصوصی)

  2. درمانگاه های کودکان

  3. مراکز مراقبتهای سرپایی از اطفال

  4. کانون های اصلاح و تربیت کودکان

  5. مدارس

  6. مراکز تحقیقات، شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد

  7. پرورشگاه ها و شیرخوارگاه ها

  8. کلیه سازمان ها و ارگان های نیازمند به خدمات پرستاری کودکان