دانش آموختگان این دوره می توانند در جایگاه های زیر انجام وظیفه نمایند:
-
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
-
دانشگاه های علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی و موسسات آموزشی
-
پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی شهری، جاده ای، هوایی، دریایی و موقت
-
کلینیک های اورژانس بیمارستانی
-
مراکز آمبولانس خصوصی
-
مراکز تحقیقات، پژوهشکده ها، شرکت های دانش بنیان
نقش های دانش آموختگان در جامعه
دانش آموختگان این رشته در نقش های زیر در جامعه انجام وظیفه خواهند کرد:
-
پیشگیری
-
مراقبتی
-
آموزشی
-
پژوهشی
-
مشاوره ای
-
حمایتی
-
مدیریتی
-
مولد
توانمندی و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان فوریت های پزشکی
الف : توانمندی های پایه مورد انتظار
-
توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع شامل:
-
مهارت های ارتباطی – تعامل
-
آموزش
-
پژوهش و نگارش مقالات علمی
-
تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله
-
مهارت های مدیریت (سیاست گذاری – برنامه ریزی – سازماندهی –پایش – نظارت وکنترل- ارزشیابی) مبتنی بر شواهد
-
حرفه ای گری (Professionalism)
توانمندی های اختصاصی مورد انتظار
-
کسب مهارتهای ارتباطی
-
کسب مهارت در انجام مراقبت های درمانی مربوط به حوزه پیش بیمارستانی
-
کسب مهارت در انجام اقدامات نجات بخش حیات
-
کسب مهارت کار تیمی
-
کسب مهارت در مستند سازی
-
کسب مهارت در گزارش دهی و گزارش نویسی
-
کسب مهارت در تریاژ مراقبت های پیش بیمارستانی
-
کسب مهارت حرفه ای رانندگی آمبولانس و نگهداری آن
ب_ جدول تطبیقی وظایف حرفه ای و توانمندی های اختصاصی مورد انتظار دانش آموختگان:
توانمندی های اختصاصی
|
شرح وظایف حرفه ای
|
پیشگیری
|
-
مدیریت صحنه حوادث به منظور پیشگیری از حوادث ثانویه
-
ارزیابی مخاطرات احتمالی موجود و برنامه ریزی جهت کاهش مخاطرات
-
شناخت افراد آسیب پذیر در برابر مخاطرات و برنامه ریزی جهت کاهش آسیب این افراد
|
مراقبتی
|
-
رانندگی وسیله نقلیه جهت رسیدن سریع به محل ماموریت و حمل بیمار به مرکز درمانی در اسرع وقت
-
ارزیابی اولیه و سریع بیمار
-
ارایه کمک های اولیه پزشکی به بیماران
-
برقراری ارتباط مناسب با پزشک مشاوره
-
انجام اقدامات پایه و پیشرفته مراقبتی درمانی طبق پروتکل های درمانی ابلاغی
|
آموزشی
|
-
مشارکت در طراحی برنامه های آموزشی مربوط به فوریت های پزشکی و ارائه آن به آحاد جامعه
-
آموزش نکات بهداشتی مربوط به فوریت های پزشکی به فرد، خانواده و جامعه
-
شرکت در برگزاری کلاس های BLS برای افراد جامعه
-
مشارکت در برگزاری دوره های بازآموزی
|
پژوهشی
|
|
مشاوره ای
|
-
مشاوره، راهنمایی و هدایت مددجویان در جهت رفع مشکلات سلامتی آنها
-
برقراری ارتباط حرفه ای با مددجویان و خانواده های آنها در جهت کمک به رفع مشکلات بهداشتی و درمانی انها
-
اراثه گزارش مشاوره ای مناسب به پزشک مرکز فوریت ها
|
اجرایی
|
-
برنامه ریزی برای پرسنل فوریت های پزشکی در عرصه خدمات
-
بررسی و شناسایی مشکلات مربوط به سیستم فوریت های پیش بیمارستانی
-
تحلیل اطلاعات حاصل از بررسی های انجام شده و تعیین نیازها
-
همکاری در زمینه اجرای برنامه تنظیمی برای دستیابی به اهداف تایین شده
-
همکاری در زمینه برآورد هزینه در واحد مربوطه
-
تعامل مناسب با سازمان های امدادی
|