دو شنبه 19 خرداد 1404

دانش آموختگان این دوره می توانند در جایگاه های زیر انجام وظیفه نمایند:

 

  • وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
  • دانشگاه های علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی و موسسات آموزشی
  • پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی شهری، جاده ای، هوایی، دریایی و موقت
  • کلینیک های اورژانس بیمارستانی
  • مراکز آمبولانس خصوصی
  • مراکز تحقیقات، پژوهشکده ها، شرکت های دانش بنیان

 

نقش های دانش آموختگان در جامعه

 

دانش آموختگان این رشته در نقش های زیر در جامعه انجام وظیفه خواهند کرد:

 

  • پیشگیری
  • مراقبتی
  • آموزشی
  • پژوهشی
  • مشاوره ای
  • حمایتی
  • مدیریتی
  • مولد

 

توانمندی و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان فوریت های پزشکی

 

الف : توانمندی های پایه مورد انتظار

 

  • توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع شامل:
  • مهارت های ارتباطی – تعامل
  • آموزش
  • پژوهش و نگارش مقالات علمی
  • تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله
  • مهارت های مدیریت (سیاست گذاری – برنامه ریزی – سازماندهی –پایش – نظارت وکنترل- ارزشیابی) مبتنی بر شواهد
  • حرفه ای گری (Professionalism)

 

توانمندی های اختصاصی مورد انتظار

 

  • کسب مهارتهای ارتباطی
  • کسب مهارت در انجام مراقبت های درمانی مربوط به حوزه پیش بیمارستانی
  • کسب مهارت در انجام اقدامات نجات بخش حیات
  • کسب مهارت کار تیمی
  • کسب مهارت در مستند سازی
  • کسب مهارت در گزارش دهی و گزارش نویسی
  • کسب مهارت در تریاژ مراقبت های پیش بیمارستانی
  • کسب مهارت حرفه ای رانندگی آمبولانس و نگهداری آن

 

ب_ جدول تطبیقی وظایف حرفه ای و توانمندی های اختصاصی مورد انتظار دانش آموختگان:

 

توانمندی های اختصاصی

شرح وظایف حرفه ای

پیشگیری

  • مدیریت صحنه حوادث به منظور پیشگیری از حوادث ثانویه

  • ارزیابی مخاطرات احتمالی موجود و برنامه ریزی جهت کاهش مخاطرات

  • شناخت افراد آسیب پذیر در برابر مخاطرات و برنامه ریزی جهت کاهش آسیب این افراد 

مراقبتی

  • رانندگی وسیله نقلیه جهت رسیدن سریع به محل ماموریت و حمل بیمار به مرکز درمانی در اسرع وقت

  • ارزیابی اولیه و سریع بیمار

  • ارایه کمک های اولیه پزشکی به بیماران

  • برقراری ارتباط مناسب با پزشک مشاوره

  • انجام اقدامات پایه و پیشرفته مراقبتی درمانی طبق پروتکل های درمانی ابلاغی

آموزشی

  • مشارکت در طراحی برنامه های آموزشی مربوط به فوریت های پزشکی و ارائه آن به آحاد جامعه

  • آموزش نکات بهداشتی مربوط به فوریت های پزشکی به فرد، خانواده و جامعه

  • شرکت در برگزاری کلاس های BLS برای افراد جامعه

  • مشارکت در برگزاری دوره های بازآموزی  

پژوهشی

  • مشارکت و همکاری با نظام سلامت در انجام پژوهش در زمینه های مربوط به فوریت های پزشکی

  • همکاری با سایر افراد تیم سلامت در بکارگیری و اجرای نتایج تحقیقات 

مشاوره ای

  • مشاوره، راهنمایی و هدایت مددجویان در جهت رفع مشکلات سلامتی آنها

  • برقراری ارتباط حرفه ای با مددجویان و خانواده های آنها در جهت کمک به رفع مشکلات بهداشتی و درمانی انها

  • اراثه گزارش مشاوره ای مناسب به پزشک مرکز فوریت ها 

اجرایی

  • برنامه ریزی برای پرسنل فوریت های پزشکی در عرصه خدمات

  • بررسی و شناسایی مشکلات مربوط به سیستم فوریت های پیش بیمارستانی

  • تحلیل اطلاعات حاصل از بررسی های انجام شده و تعیین نیازها

  • همکاری در زمینه اجرای برنامه تنظیمی برای دستیابی به اهداف تایین شده

  • همکاری در زمینه برآورد هزینه در واحد مربوطه

  • تعامل مناسب با سازمان های امدادی